Έχετε επιχείρηση στη Δυτική Αττική ;

Είστε Πολιτιστικός Σύλλογος, Αθλ. Σωματείο κλπ στη Δυτική Αττική ;

Καταχώρηση και προβολή δωρεάν στο opalmos.gr

Τηρείται σειρά προτεραιότητας

Έρικα Σωτηροπούλου: Είναι ουτοπία να μιλάμε για επαγγελματικά μονοπάτια ενός νέου καλλιτέχνη μουσικού παρά μόνο αν πληρώσει ή αν έχει γνωστούς στο χώρο

Κατηγορία: ΕΙΠΑΝ Δημοσιεύτηκε στις 18 Φεβρουαρίου 2020

 

 

 

 

 Έρικα καλησπέρα. Κάνε μας κάποιες πρώτες συστάσεις με το αναγνωστικό κοινό μας. Τι είναι αυτό ακριβώς που κάνεις και ποιο είναι το αντικείμενο σου;

 

Καλησπέρα και από μένα. Αυτό που κάνω είναι κάτι που αλλάζει και εξελίσσεται ανάλογα με τις επιθυμίες και τις ανάγκες, τις δικές μου και του περιβάλλοντός που έχω επιλέξει να ζω. 
Ασχολούμαι λοιπόν με τη μουσική ως συνθέτρια, ως εν ενεργεία πιανίστα και ως δασκάλα. 
Μου αρέσει να γράφω μουσική είτε με τη μορφή τραγουδιών είτε για το θέατρο και τον κινηματογράφο, στον κινηματογράφο ή την τηλεόραση δεν είχα ακόμα την τύχη αντίθετα με τα δύο πρώτα. 
Μου αρέσει να μελετώ την ελληνική και την ξένη σκηνή και να  παίζω πιάνο στο δικό μου σχήμα σε live εμφανίσεις ή και σε συνεργασία με άλλους μουσικούς και φυσικά μου αρέσει να περνάω με έναν ολιστικό τρόπο την τέχνη της μουσικής στους μαθητές μου.     


Πως ξεκίνησε η ενασχόληση σου με τη μουσική; Τι ήταν αυτό που σε τράβηξε κοντά της;

 Η μουσική είναι μία από τις τέχνες που με ενδιαφέρουν. 
Αρχικά οι γονείς μου, όπως όλοι οι γονείς έκαναν τη δοκιμή να με ξεκινήσουν πιάνο και με στήριξαν στο να συνεχίσω τα μαθήματα και αργότερα τις σπουδές. 
Στην πορεία όμως είδα ότι με ενδιαφέρει οποιαδήποτε μορφή καλής τέχνης. 
Ακούω μια καλή  μουσική σε ένα καλομαγειρεμένο φαγητό που συνοδεύεται με το κατάλληλο κρασί. 
Ακούω μια κακή μουσική βλέποντας ειδήσεις. 
Η αρμονία ενός γλυπτού κρύβει μελωδία όπως κι ένα ποίημα. 
Για μένα όλα είναι ένα και   αυτό που με τραβάει στις τέχνες είναι ότι είναι ένας υγιής και δημιουργικός τρόπος να  καταλαβαίνω τον εαυτό μου και τον κόσμο καλύτερα. 
Ένας οικονομολόγος ενδεχομένως να τον καταλαβαίνει μέσω των μαθηματικών και της στατιστικής. Τώρα η  μεγαλύτερη σχέση που έχω  με τη μουσική σε σχέση με τις άλλες τέχνες είναι ότι είχα μια ευκολία στις νότες στις μελωδίες και στην απόδοσή της.   


Πότε κατάλαβες οριστικά ότι η μουσική είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής σου και ότι θα σε οδηγήσει και σε πιο επαγγελματικά μονοπάτια;

 Δεν το έχω καταλάβει ακόμα. 
Τα τελευταία χρόνια νοιώθω ωραία με τους φίλους και συνεργάτες μου και αυτό γιατί έχουμε τα ίδια καλλιτεχνικά και όχι μόνο όνειρα. 
Να μιλήσουμε όμως σοβαρά. Για ποια μουσική συζητάμε στην Ελλάδα θα τολμήσω να πω και στο εξωτερικό; 

  • Θα ήθελα να μου δείξετε μια σοβαρή εταιρία πνευματικών δικαιωμάτων που εν έτι 2020 με τη τεχνολογία του σήμερα κάνει σωστά τη δουλειά της. 
  • Θα ήθελα να μου πείτε ποιος σταθμός ραδιοφώνου που ακούμε στο αυτοκίνητο δεν έχει χρηματοδοτηθεί για να παίζει ένα συγκεκριμένο playlist. 
  • Θα ήθελα να μου  δείξετε μια μουσική σκηνή που κάνει πραγματική διαφήμιση για τον καλλιτέχνη τον οποίο φιλοξενεί και δεν του ζητά να γεμίσει το μαγαζί με φίλους του.
  • Θα ήθελα να μου δείξετε μια τηλεοπτική εκπομπή με κουλτούρα που να μην αντικαθιστά τα κέντρα διασκέδασης, αλλά να συστήνει και να παρουσιάζει νέους καλλιτέχνες δίνοντας σωστό βήμα.  
  • Θα ήθελα να μου δείξετε ένα μάνατζερ που δεν έγινε μάνατζερ επειδή έπινε πολλά ποτά και είχε πολλούς φίλους ή είναι ερωτευμένος και έχει σχέση ερωτική με τους καλλιτέχνες που προωθεί ενώ πραγματικά θα έπρεπε να ενδιαφέρεται και να ακούει τα τραγούδια και την κουλτούρα κάθε ενδιαφερόμενου. 


Για ποια ελληνική μουσική πραγματικότητα μιλάμε; 
Χρόνια δίδασκα σε ωδεία και αναρωτιέμαι δεν έχουν καταλάβει ακόμα ότι έχουμε φύγει από το παίξε παιδί μου και τώρα πάρε το παρακάτω χωρίς εικόνα, χωρίς ποίηση, χωρίς λογοτεχνία και σχεδόν χωρίς ήχο.     

 

 Στην πραγματικότητα λοιπόν είναι ουτοπία να μιλάμε για επαγγελματικά μονοπάτια ενός νέου καλλιτέχνη μουσικού παρά μόνο αν πληρώσει ή αν έχει γνωστούς στο χώρο. 
Εκείνο που μπορώ να σου πω είναι ότι ρισκάρω να είμαι μουσικός και δασκάλα γιατί δεν ξέρω να κάνω κάτι άλλο καλά.

 Πέρα από τη μουσική οι ορίζοντες σου έχουν ανοιχτεί και σε άλλες σπουδές. Μίλησε μας λίγο για αυτές.

   Ναι έχω τελειώσει στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας  το τμήμα Φυσικής. 
Η Φυσική πάλι είναι μια επιστήμη που γίνεται όμορφη όταν μπαίνεις στο κομμάτι της έρευνας και των ανακαλύψεων. 
Διδάσκεται τελείως λάθος στα σχολεία, λίγο λιγότερο λάθος στα πανεπιστήμια. 
Μέχρι την ηλικία των 35 δίδασκα και φυσική αλλά με τράβηξε ο χώρος της μουσικής. ‘
Άλλωστε η μουσική έχει τόση επιστήμη μέσα που δε μου έχει λείψει η αλήθεια. 
Παραπέρα το κομμάτι της επιστήμης με έχει βοηθήσει στη ζωή μου από τότε που το έβαλα στην καθημερινότητά μου. 
Ακόμα και μια πνευματική λειτουργία όπως ο διαλογισμός μιλά με περιστροφή και τομή κύκλων, αλλά και ένα πόμολο που λάσκαρε προχτές στη στην πόρτα του σπιτιού  χρειάστηκε  τη ροπή από ένα σταυροκατσάβιδο. 
Αυτό λείπει από όλη μας την τωρινή ζωή. 
Η εκπαίδευση και η ζωή σήμερα  είναι γεμάτη θεωρίες και όχι βιώματα. 
Ας πάρουμε χαμπάρι ότι στη χώρα της Φιλοσοφίας αυτός ο ιησουίτικος-θεωρητικός-βαθμοθηρικός  τρόπος στα σχολεία στα πανεπιστήμια και στις εταιρίες που μετά εργαζόμαστε  μόνο διαστρεβλώνει και μπερδεύει τα πράγματα.          


Υπάρχει συγγραφικό έργο; Θα θέλαμε κάποιες πληροφορίες για αυτό και το αντικείμενο του.

  Συγγραφικό έργο δεν υπάρχει ή τουλάχιστον δεν έχει εκδοθεί κάτι για να μιλάμε συγκεκριμένα. Υπάρχουν όμως πολλές εργασίες δικές μου και κάποιων μαθητών μου που έχουν πολύ μεγάλη σημασία. 

Είτε για προσωπικούς λόγους είτε για εκπαιδευτικούς έχω κάνει μια προσπάθεια να φέρω κοντά τις θεωρίες τριών τόπων. 

Την κλασική θεωρία, ένα κομμάτι της ανατολίτικης θεωρίας και της τζαζ. Όλη η μέθοδος βασίζεται σε στοιχεία πυθαγόρειας και όχι μόνο ανάλυσης, είναι απλή και μπορεί να την παρακολουθήσει ο καθένας είτε γνωρίζει , είτε όχι από μουσική.

 

 Παραπέρα μου αρέσει να ασχολούμαι με την Ιστορία της Μουσικής. 
Υπάρχουν εργασίες που αφορούν στην Ιστορία μουσικής της Ευρώπης, το Ρεμπέτικο, το δημοτικό τραγούδι τον 20ο αι. κ.α.. 
Υπάρχουν εργασίες που αφορούν στη λυρική και την επική ποίηση ή το αρχαίο δράμα. Σε όλο αυτό έχω μυήσει και τους μαθητές μου και τα αποτελέσματα είναι εκπληκτικά.

 

 

Διδάσκεις μουσική στο
μουσικοθεατρικό εργαστήρι “Ars Artium”. Τι θα εισπράξει κάποιος νέος μαθητής από τη δουλειά που γίνεται εκεί;

 Να εισπράξει δε θα το έλεγα. 


Η λέξη εισπράττω ίσως να μην είναι η κατάλληλη. 
H Ars Artium είναι ο τόπος που μπορεί να έρθει ένας άνθρωπος οποιασδήποτε ηλικίας και να κάνει κάτι που έχει σχέση με τη μουσική και το θέατρο. Εκ πρώτης αυτό. 

Η διαφορά είναι ότι εγώ και η ομάδα μου μέσα στο μάθημα φροντίζουμε οι σπουδαστές μας να μην πάρουν  αλλά να μας δώσουν «μαιευτικά» αυτό που κρύβει το ταλέντο τους και η ψυχή τους. Κάνουν μαθήματα τεχνικής αλλά μπορεί για την επόμενη φορά η μελέτη τους να είναι να διαβάσουν την Ιστορία του Μπαρόκ ή να ακούσουν 3 συμφωνίες ή ακόμα να δουν την  ταινία Amadeus ή να διαβάσουν κάποιο άρθρο με θέμα τη μουσικοθεραπεία.

 Η σχολή σύντομα γίνεται παράρτημα ενός πολύ καλού Ωδείου του Δελφικού Ωδείου στο οποίο ηγείται ο πολύ καλός μου φίλος Άρης Λαμπάτος και ακολουθεί ένα καταστατικό μαθημάτων και εξετάσεων πολύ διαφορετικό. 
Για καλή μου τύχη με τον Άρη έχω σύμπνοια και αγάπη. Ο σπουδαστής λοιπόν της Ars Artium έρχεται εδώ να μας δώσει τον εαυτό του και να φύγει αφού τον έχει βρει. Μάλλον εμείς εισπράττουμε από αυτόν ταξίδια διδασκαλίας  και ευτυχία.  


Λίγα λόγια ευρύτερα για το κομμάτι του θεάτρου;

 Η αγαπημένη σκηνοθέτιδα  Γιώτα η Κουνδουράκη ανιψιά του μεγάλου Κούνδουρου, μου «είπε εσύ τώρα θα γράψεις για θέατρο» …  Και έγραψα.  
Από το 2011 και μέχρι τώρα έχω γράψει και ενορχηστρώσει τραγούδια και μουσική για θέατρο. 

Με τη Γιώτα σε επαγγελματικό επίπεδο έχουμε κάνει το ThilianimaDevi μια συρραφή από θεατρικά αποσπάσματα  Αρχαίας τραγωδίας που αφορούν τη γυναίκα. 

Είδαμε τη Μήδεια, την Εκάβη, την Αντιγόνη και άλλες περσόνες σε μια παράσταση. 
Με τη Γιώτα κάναμε και την Υπατία, θεατρική απόδοση στηριγμένη  στο βιβλίο του Δημήτρη Βαρβαρίγου.

 

Πολύ σημαντική για μένα ήταν η πρόταση  του σκηνοθέτη Πάνου Αγγελόπουλου νακάνω τη μουσική παραγωγή  για το έργο «Γκέμμα» του Δημήτρη Λιαντίνη που ανέβηκε στο θέατρο Βρετάνια και στο Φιλολογικό σύλλογο Παρνασσού την περίοδο 2018-2019. Με ευχαρίστησε ιδιαίτερα που μελέτησα το Δημήτρη Λιαντίνη και τα βιβλία του, μιλάμε για ένα φωτισμένο φιλόσοφο της νέας εποχής που με δίδαξε πολλά.   

 Τι είναι το projectMr. Mistaken; Με τι ακριβώς έχουμε να κάνουμε;

 Πρόκειται για τρία ξένα και τρία ελληνικά τραγούδια σε στίχους του Κώστα Μάρκου, ενός φίλου ποιητή που μένει μόνιμα στην Αταλάντη. 

Η μουσική και η ενορχήστρωση είναι δική μου και τα η ερμηνεία της Τερέζας Χαρανιά. Με την Τερέζα γνωριζόμαστε κοντά 8 χρόνια. Φίλες αρχικά μετά συνεργαστήκαμε μουσικά πρώτα σε μουσική για Θέατρο όπου και τραγούδησε κάποια τραγούδια μου ενώ παράλληλα παίζαμε onstage στις παραστάσεις της  Γιώτας Κουνδουράκη. 

Σε μια από αυτές τις παραστάσεις που παίχτηκε στην Αταλάντη γνωρίσαμε τον Κώστα και οι τρεις μας αρχίσαμε να δημιουργούμε. 
Έχουμε 17 τραγούδια με τον Κώστα αλλά διαλέξαμε τα 6 για το cd. 
Όλα θα είχαν σταματήσει αν δεν κερδίζαμε το πρώτο βραβείο για το τραγούδι «θα σ’ αρνηθώ» στο 2Ο Πανελλήνιο φεστιβάλ Στερεάς Ελλάδας. 
Αυτό μας έδωσε τη δύναμη να συνεχίσουμε. Το βραβευμένο τραγούδι είναι το 7ο στοdc.

 

Ms Mistaken είναι το όνομα του δίσκου. 

Μια γυναίκα γύρω στα 47 με 48. Αγαπάει όλους τους ανθρώπους, έχει ζήσει τη νύχτα, πίνει, ταξιδεύει, μετακομίζει, γράφει  ποιήματα και μονίμως ζητά φωτιά για το τσιγάρο της.  
Υπάρχει το ομώνυμο τραγούδι στο cd σε swing ρυθμό.  Στο δίσκο τα τραγούδια δεν έχουν ταυτότητα. 

Το κοινό τους στοιχείο είναι η ενορχήστρωση που έχει γίνει για τσέλο-βιολί, τρομπέτα-τρομπόνι , μπάσο-τύμπανο και κιθάρα- πιάνο καθώς και μια σαουντρακική διάθεση ας μου επιτραπεί ο όρος. Η γυναίκα αυτή ζει το τραγικό και το κωμικό ταυτόχρονα. Ζει τον έρωτα και το θάνατο. 

Από το «Να μ’ αγαπάς με σιωπή» που είναι μια κινηματογραφική ερωτική μπαλάντα πας στο «Left missing hand» σε ένα funky αμερικάνικο rhythm τραγούδι πού μιλά για το πόσο σημασία έχουν κάποια αντικείμενα – έννοιες όπως μια λευκή κιθάρα. 

 

 
Τι άλλο να περιμένουμε στο προσεχές μέλλον από σένα μουσικά αλλά και γενικότερα;

 

Εκείνο που επιθυμώ είναι να συνεργάζομαι με ανθρώπους που είδη έχω συνεργαστεί μα και καινούριους που μοιραζόμαστε την ίδια αγάπη και ανάγκη για αυτό που κάνουμε. 
Μετά θέλουμε με την Τερέζα να παρουσιάσουμε το Ms Mistaken που θα έχει τα τραγούδια μας και όχι μόνο. Ίσως γίνει μια μουσικοθεατρική παράσταση με όσα αφορούν την Ms Mistaken σαν περσόνα και εμάς τους ίδιους φυσικά. 
Από εκεί κι έπειτα πάλι με την Τερέζα ανεβάζουμε τους «Ρεμπέτικους Διαλόγους» πρόκειται για ρεμπέτικα τραγούδια  που έχω διασκευάσει για τρομπόνι, βιολί, κιθάρα, πιάνο από το Βαμβκάρη μέχρι το Ζαμπέτα. 
Παραπέρα έχω μια πολύ καλή συνεργασία με την Ευδοκία τη Ράπτη , τη  Σάσα την Παπαλάμπρου και την Ευαγγελία την Τσιάρα  σε διαφορετικά προγράμματα όπου εγώ παίζω πιάνο. 
Πάντα θέλω να διαβάζω και να ενημερώνομαι για τους σπουδαστές μου στην Ars Artium και για μένα. 
Θα πω ναι σε οποιαδήποτε πρόταση μου κάνουν για μουσική που αφορά θέατρο και κινηματογράφο και μου φανεί ενδιαφέρουσα και μέσα στο πεδίο δουλειάς μου.

 

 Έρικα ευχαριστούμε πολύ για τη συζήτηση. Ένα τελευταίο μήνυμα για τους αναγνώστες μας και ό,τι άλλο θα ήθελες να συμπληρώσεις.

 Έρωτα και όχι πόλεμο.

  • Περίπατος στη φύση με φίλο ή με σύντροφο και όχι κρίση πανικού.
  • Εσωτερική γαλήνη και ατομική εξέλιξη και όχι εξαρτητικές σχέσεις.
  • Μου άρεσε πολύ και καθυστέρησα και όχι ελεύθερος χρόνος που περνά άσκοπα
  • Ελάχιστα ποιοτικά τεχνολογικά δώρα και όχι πολλαπλασιασμοί άσκοπων συσκευών που μαθαίνω πως λειτουργούν αλλά δεν έχουν περιεχόμενο
  • Μουσική συνείδηση  και όχι εγωισμό και αυτοπροβολή.

 Ευχαριστώ πάρα πολύ. Σύντομα θα μάθετε τα νέα μου για εμφανίσεις Live και ημερομηνίες.   

 

 https://www.facebook.com/ErikaSotiropoulou.musician/

 

 

Ακολουθήστε μας