Ένα ακόμα μεγάλο λάθος με απρόβλεπτες συνέπειες ετοιμάζεται να κάνει η κυβέρνηση με την επέμβαση και το χτίσιμο του τελευταίου φυσικού τμήματος του Κηφισού -από τις Τρεις Γέφυρες μέχρι τον Κόκκινο Μύλο και από τον Κόκκινο Μύλο μέχρι τα κατασκευασμένα έργα της Αττικής Οδού.
“Τα προβλήματα που οδηγούν στις πλημμύρες στον Κηφισό είναι πάντοτε ανθρωπογενή και πάντοτε με ευθύνη και παραλείψεις της κρατικής διοίκησης, όχι της φύσης”, είπε ο Κρίτων Αρσένης, θυμίζοντας για ποιους λόγους πλημμύρισε τα τελευταία χρόνια ο Κηφισός, και τα τρία πολύ προβληματικά σημεία της επέμβασης.
Το πρώτο και πιο σημαντικό πρόβλημα είναι η εμμονή στην τσιμεντοποίηση. Το 2015 χάθηκαν τέσσερις ανθρώπινες ζωές στις πλημμύρες. Γιατί πλημμύρισε το ποτάμι; Παρασύρθηκε κοντέινερ από ανάντη του ποταμού και έφραξε το γεφυράκι -επειδή είναι πολύ μεγάλος ο κίνδυνος όταν το κράτος αφήνει τα αμαξοστάσια των δήμων μέσα στο ευρύτερο ρέμα.
Το 2019 στα συρματοκιβώτια, στο μέρος δηλαδή όπου είχε γίνει επέμβαση, εκείνα διαλύθηκαν και έφραξαν τη ροή του ποταμού. Όλες οι πλημμύρες έχουν γίνει στα τσιμεντωμένα κομμάτια. Τα αντιπλημμυρικά έργα που γίνονται με λάθος τεχνολογία σε λάθος βάση, αυτά είναι που προκαλούν τις πλημμύρες.
Δεύτερο πρόβλημα είναι η μελέτη για την επέμβαση με τα συγκεκριμένα αντιπλημμυρικά έργα. Παρότι κόστισε 1,5 εκατομμύρια ευρώ, δεν έχει επικαιροποιημένα στοιχεία. Βασίζεται σε χάρτες του 1999. Βγάζει λάθος πλημμυρική γραμμή. Δεν περιλαμβάνει πρόσφατα πλημμυρικά φαινόμενα, ούτε καν πρόσφατα έργα. Καμία από τις δημοτικές αρχές -Αχαρνές, Μεταμόρφωση, Νέα Φιλαδέλφεια- δεν έχει φέρει τη μελέτη στα δημοτικά συμβούλια.
Το τρίτο πρόβλημα με την επέμβαση αυτή είναι ότι παραβιάζει δύο κοινοτικές οδηγίες και τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υποχρεώνει την Ελλάδα να αποκαταστήσει την ελεύθερη ροή των ποταμών μέσα στα επόμενα οκτώ χρόνια.
Και το τέταρτο πρόβλημα είναι ότι αγνοεί το τι συμβαίνει σε ευρωπαϊκές πόλεις, από τη Μαδρίτη και το Μόναχο, μέχρι τη Βιέννη και το Παρίσι, όπου ενώ τα ποτάμια τους είχαν τσιμεντωθεί και είχαν γίνει αυτοκινητόδρομοι, στο πλαίσιο της βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών τους, οι αρχές οδηγήθηκαν στο να ξηλώσουν τους δρόμους, πολλές φορές να τους υπογειοποιήσουν, και να αναδείξουν ξανά τα ποτάμια τους.
Προφανώς υπάρχουν διαφορές των ποταμών, όμως λύσεις και η τεχνολογία υπάρχουν. Είναι θέμα πολιτικής απόφασης: Στην Ελλάδα, στην Αθήνα, η κυβέρνηση έχει μία και μόνο γραμμή: παντού τσιμέντο.
Ο υπουργός Υποδομών είπε ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος κάνει τις μελέτες -άρα έχει την ευθύνη της απόφασης- και το το υπουργείο Υποδομών εκτελεί. Όμως ο ίδιος ο υφυπουργός Περιβάλλοντος έχει παραδεχτεί μέσα στη βουλή ότι τα τσιμεντοκιβώτια είναι η πλέον ακατάλληλη μέθοδος. Γιατί λοιπόν την επιλέγουν ξανά;
Είπε ο κ. Καραμανλής ότι στο τμήμα όπου θα γίνει η επέμβαση υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι για τις κατοικίες και τις επιχειρήσεις της περιοχής. Ακριβώς αυτό λέμε και εμείς. Μια νέα καταστροφή θέλουμε να προλάβουμε.
Η λύση που ετοιμάζεται να επιλέξει η κυβέρνηση είναι η λάθος λύση. “Είναι τεράστιος ο πλημμυρικός κίνδυνος, είναι τεράστιος ο πλημμυρικός κίνδυνος όταν τσιμεντοποιείς και άρα το πλημμυρικό φορτίο δεν απορροφάται καθόλου και μένει και γίνεται ‘τουρμπίνα’ σε αυτόν τον τσιμεντένιο διάδρομο”, είπε ο Κρίτων Αρσένης.
“Δεν προτείνετε κάποια εναλλακτική”, σχολίασε ο υπουργός Υποδομών. Η αλήθεια είναι ότι προτείνουμε τη μόνη εναλλακτική που μπορεί να αποτρέψει τα χειρότερα σε περίπτωση υπερχείλισης του ποταμού.
Προτείνουμε να αφήσουμε τη φυσική κοίτη ως έχει, να απομακρυνθούν τα παράνομα αμαξοστάσια, και να εξεταστεί πού υπάρχουν στενώσεις ώστε να αποκατασταθούν. Γιατί ένα είναι το σίγουρο: Όταν ο ποταμός “φουσκώσει” και βρει μπροστά του τεχνητό εμπόδιο, τότε θα πλημμυρίσει.
Ανησυχώ διπλά, είπε ο βουλευτής του ΜέΡΑ25. “Ανησυχώ γι΄αυτό το έργο όσον αφορά το τι σημαίνει καταστροφή ενός από τους τελευταίους φυσικούς υδάτινους διαδρόμους της πόλης και ανησυχώ γι΄αυτό το έργο, γιατί σημαίνει -με τον τρόπο που πάτε να το κάνετε- αύξηση του πλημμυρικού κινδύνου. Κρατήστε το αυτό, γιατί θα με θυμηθείτε στο μέλλον.”
Αναρτήθηκε από Fabio Mera